Brev:
Amning og mad i stykker
21. maj 2014
Alder:
8 mdr.
Amning og mad i stykker
Kære Helen
Så har jeg igen spørgsmål :)
Frederik er nu 8 mdr og 10 dage - han trives, er glad, og der er fuld fart på ham.
Mht. Amning har jeg prøvet at skære yderligere ned fra 4-5 gange i døgnet til 3. Det lykkedes lige 4-5 dage hvor han sov fra kl 19 til 3-4 tiden - blev ammet og fik så igen til middagslur og til natten. Nu vågnet han omkring kl 01 og så igen kl 5 - kan ikke få ham til at sove videre uden mælk - den sidste gang taget jeg ham ind i vores seng men han græder hvis jeg ikke giver ham mælk, så tænker at han er sulten.
Mit spørgsmål er, om jeg så i stedet skal springe amningen til middagsluren over, eller om det er bedre så bare at amme 4 gange i døgnet til han selv begynder at sige fra om natten igen? Da jeg i tvivl om der går for lang tid mellem amningerne, hvis jeg først ammet igen til natten.
Pt ser rytmen sådan ud:
Står op kl 5.30-6.00 (vi ligger i sengen og hygger)
Kl 7 havregrød e.lign., vand og frugt i net plus nogle gange frugt ovenpå grøden
Kl 8.10 tilbydes frugt og som noget nyt lidt brød at gumle på - spiser ofte ikke så meget da han er træt
Kl 8.30 sover formiddagslur i 1,5-2,5 time (typisk hans længste lur)
Kl 11: frokost- mos plus små rugbrødshapsere
Kl. 13-13.30: ammes og sover middagslur ca 1,5 time
Kl. 15-15.30 får grød og frugt (skal igang med brød her også)
Kl 17-17.30: aftensmad - mos / vores mad plus noget han selv kan sidde med. Bliver aftensmaden senere er han for træt til at spise
Kl. 18.30: har de sidste par aftener prøvet at tilbyde lidt frugt eller grød - spiser lidt
Kl 19: ammes fra begge bryster og puttes- sover kl ca 19.15-19.30
Mht mad i stykker - jeg giver ham så han selv kan sidde og tage - bruger hele hånden så ikke meget der kommer ind - men giver jeg ham større stykker får han hurtigt bidt et stort stykke af og kan ikke rigtig tygge det. Så skal jeg bare fortsætte med små stykker og så supplere med at jeg giver ham på fx gaffel eller med hånden indtil han selv kan tage flere stykker selv?
Kærlig hilsen
Signe